Posts tonen met het label david petreaus. Alle posts tonen
Posts tonen met het label david petreaus. Alle posts tonen

maandag 18 juli 2011

Drie ISAF-soldaten gesneuveld in Afghanistan

Bij een aanval met een bermbom zijn maandag in het oosten van Afghanistan drie militairen van de ISAF-troepenmacht omgekomen.

Dat heeft de ISAF in een verklaring gemeld. De veiligheidsmacht maakte de nationaliteit van de slachtoffers en de precieze locatie van het incident niet bekend.

In het zuiden van Afghanistan kwamen zondag bij de ontploffing van een geïmproviseerd explosief twee soldaten van de internationale troepenmacht om het leven.

--- Het Amerikaanse leger heeft maandag gemeld dat de twee doden van zondag in de Zuid-Afghaanse provincie Kandahar vielen. Bij de explosie raakten ook zeven soldaten gewond.

De twee soldaten maakten deel uit van de 1st Stryker Brigade Combat Team, 25th Infantry Division, uit Fort Wainwright in Fairbanks. -

De verklaring van het Pentagon:

The Department of Defense announced today the deaths of two soldiers who were supporting Operation Enduring Freedom.

They died July 17, in Kandahar province, Afghanistan, of wounds suffered when enemy forces attacked their unit with an improvised explosive device. They were assigned to the3rd Battalion, 21st Infantry Regiment, 1st Stryker Brigade Combat Team, 25th Infantry Division, Fort Wainwright, Alaska.

Killed were:

Sgt. 1st Class Kenneth B. Elwell, 33, of Holland, Pa.; and

Pfc. Tyler M. Springman, 19, of Hartland, Maine.

For more information the media may contact the U.S. Army Alaska public affairs office at 907-384-1542 or 907-384-2072. ---

Intussen heeft in Kabul generaal David Petraeus maandag het commando over de ISAF-troepenmacht overgedragen aan zijn landgenoot John Allen.

Allen zei tijdens de ceremonie: “Er liggen zware dagen in het vooruitzicht en ik maak me geen illusies over de uitdagingen die we gezamenlijk zullen aanschouwen.”

Dit jaar heeft de oorlog in Afghanistan al aan 317 buitenlandse militairen het leven gekost.

vrijdag 3 oktober 2008

Groot-Brittannië beleeft bloedigste jaar in Afghanistan

Er worden momenteel in hoger tempo Britten in Afghanistan gedood dan tijdens de invasie van Irak. Het grootste gevaar vormen nu de bermbommen en de Taliban blijken sterker dan werd verwacht. Er komen betere pantserwagens.

De BBC meldt dat dit jaar tot nu toe voor de missies van de NAVO en de Verenigde Staten het bloedigste is sinds het bewind van de Taliban eind 2001 werd afgezet.

Een rapport van de Medical Research Council (MRC) in Groot-Brittannië wijst uit dat er in Afghanistan van 31 maart tot 17 augustus Britse militairen omkwamen in een tempo van 8 per 1.000 personeelsjaren.

Volgens het MRC vielen er van 31 maart tot 17 augustus 24 Britse doden onder de uit 8.000 troepen bestaande Britse legermacht in Afghanistan.

Dit wordt voornamelijk toegeschreven aan de toename van het aantal aanvallen van de opstandelingen met bermbommen.

Tijdens de eerste 6 weken van de invasie in Irak vielen er 6 doden per 1.000 manjaren.

Van 31 maart tot 17 augustus vielen er in Irak gaan slachtoffers onder de Britse troepenmacht die daar uit 4.000 soldaten bestaat.

Tijdens de hevigste periode van gevechten in Irak stond het aantal slachtoffers onder de internationale coalitie daar op 7,5 per 1.000 manjaren. Nu ligt dat in Irak onder de 3.

Eerder werd al bekend dat 2008 ook voor de Amerikanen het dodelijkste is in Afghanistan sinds de aanval op het bewind van de Taliban in oktober 2001 werd geopend.

Bermbommen
De grootste dreiging voor de buitenlandse troepen in Afghanistan gaat momenteel uit van bermbommen. Ze zijn verantwoordelijk voor bijna 60 procent van de doden onder de buitenlanders.

Een aantal Britse voertuigen, zoals de Landrover is erg kwetsbaar. De afgelopen 5 jaar zijn meer dan Britse soldaten in Zuid-Afghanistan gedood in lichtgepantserde voertuigen. Hier is al een heleboel kritiek op geweest.

Er worden nu wel 600 nieuwe pantserwagens verwacht. Daarvoor is 500 miljoen Britse pond uitgetrokken. Er komen meer zwaar gepantserde wagens zoals de Mastiffs and Jackals. Deze worden volgend voorjaar in afghanistan verwacht.

De Britten hebben bovendien samen met de Fransen aan NAVO-leden die geen gevechtstroepen leveren 30 miljoen pond bij te dragen voor extra legerhelikopters en om troepen te trainen voor de missie. Het is niet duidelijk wanneer de eersten worden gestuurd.

Er zijn ongeveer 7.800 Britse militairen gestationeerd in Afghanistan. Het grootste deel daarvan bevindt zich in de provincie Helmand, die bekendstaat als de gevaarlijkste van het land.

Groot-Brittannië stuurt eind dit jaar 230 extra militairen naar het Aziatische land en vindt dit genoeg.

De Verenigde Staten zijn van plan om in de eerste helft van volgend jaar 12.000 tot 15.000 versterkingen te sturen, waarvan de voorhoede dit jaar al kan arriveren.

Groei geweld
De Amerikaanse generaal David Petraeus, die het commando over het Central Command over gaat nemen, zegt dat delen van Afghanistan een “neerwaartse spiraal” vertonen op het terrein van de veiligheidssituatie.

Het Central Command leidt al de Amerikaanse troepen in het Midden-Oosten en Centraal-Azië, waar in Irak en Afghanistan twee oorlogen worden uitgevochten op verschillende fronten.

David McKiernan, De Commandant van de ISAF die wordt geleid door de NAVO zei deze week dat de situatie op het gebied van de veiligheid in Afghanistan nog verder kan verslechteren. Hij is er wel van overtuigd dat de opstandelingen “niet kunnen winnen”.

NAVO-secretaris-generaal Jaap de Hoop Scheffer heeft deze week weer gezegd dat de NAVO meer troepen en materieel nodig hebben. Hij zei tevens dat de Taliban de afgelopen jaren sterker zijn geworden.

Slachtoffers
De maanden juni, juli en augustus 2008 waren alle drie de dodelijkste zomermaanden voor de buitenlandse troepen sinds de oorlog eind 2001 begon. Er kwamen in die maanden in totaal 121 soldaten van de buitenlandse legermachten om. Mei en september 2008 waren de op een na dodelijkste maanden.

Hoge Britse defensiefunctionarissen hebben gezegd dat de opstandelingen “sterker” zijn dan werd verwacht.

Sinds Groot-Brittannië aan de operaties in Afghanistan is begonnen zijn er 120 mo;otairen uit het Verenigd Koninkrijk om het leven gekomen. Ruim 110 daarvan kwamen er de afgelopen 2,5 jaar om.