Posts tonen met het label david mckiernan. Alle posts tonen
Posts tonen met het label david mckiernan. Alle posts tonen

vrijdag 3 oktober 2008

Groot-Brittannië beleeft bloedigste jaar in Afghanistan

Er worden momenteel in hoger tempo Britten in Afghanistan gedood dan tijdens de invasie van Irak. Het grootste gevaar vormen nu de bermbommen en de Taliban blijken sterker dan werd verwacht. Er komen betere pantserwagens.

De BBC meldt dat dit jaar tot nu toe voor de missies van de NAVO en de Verenigde Staten het bloedigste is sinds het bewind van de Taliban eind 2001 werd afgezet.

Een rapport van de Medical Research Council (MRC) in Groot-Brittannië wijst uit dat er in Afghanistan van 31 maart tot 17 augustus Britse militairen omkwamen in een tempo van 8 per 1.000 personeelsjaren.

Volgens het MRC vielen er van 31 maart tot 17 augustus 24 Britse doden onder de uit 8.000 troepen bestaande Britse legermacht in Afghanistan.

Dit wordt voornamelijk toegeschreven aan de toename van het aantal aanvallen van de opstandelingen met bermbommen.

Tijdens de eerste 6 weken van de invasie in Irak vielen er 6 doden per 1.000 manjaren.

Van 31 maart tot 17 augustus vielen er in Irak gaan slachtoffers onder de Britse troepenmacht die daar uit 4.000 soldaten bestaat.

Tijdens de hevigste periode van gevechten in Irak stond het aantal slachtoffers onder de internationale coalitie daar op 7,5 per 1.000 manjaren. Nu ligt dat in Irak onder de 3.

Eerder werd al bekend dat 2008 ook voor de Amerikanen het dodelijkste is in Afghanistan sinds de aanval op het bewind van de Taliban in oktober 2001 werd geopend.

Bermbommen
De grootste dreiging voor de buitenlandse troepen in Afghanistan gaat momenteel uit van bermbommen. Ze zijn verantwoordelijk voor bijna 60 procent van de doden onder de buitenlanders.

Een aantal Britse voertuigen, zoals de Landrover is erg kwetsbaar. De afgelopen 5 jaar zijn meer dan Britse soldaten in Zuid-Afghanistan gedood in lichtgepantserde voertuigen. Hier is al een heleboel kritiek op geweest.

Er worden nu wel 600 nieuwe pantserwagens verwacht. Daarvoor is 500 miljoen Britse pond uitgetrokken. Er komen meer zwaar gepantserde wagens zoals de Mastiffs and Jackals. Deze worden volgend voorjaar in afghanistan verwacht.

De Britten hebben bovendien samen met de Fransen aan NAVO-leden die geen gevechtstroepen leveren 30 miljoen pond bij te dragen voor extra legerhelikopters en om troepen te trainen voor de missie. Het is niet duidelijk wanneer de eersten worden gestuurd.

Er zijn ongeveer 7.800 Britse militairen gestationeerd in Afghanistan. Het grootste deel daarvan bevindt zich in de provincie Helmand, die bekendstaat als de gevaarlijkste van het land.

Groot-Brittannië stuurt eind dit jaar 230 extra militairen naar het Aziatische land en vindt dit genoeg.

De Verenigde Staten zijn van plan om in de eerste helft van volgend jaar 12.000 tot 15.000 versterkingen te sturen, waarvan de voorhoede dit jaar al kan arriveren.

Groei geweld
De Amerikaanse generaal David Petraeus, die het commando over het Central Command over gaat nemen, zegt dat delen van Afghanistan een “neerwaartse spiraal” vertonen op het terrein van de veiligheidssituatie.

Het Central Command leidt al de Amerikaanse troepen in het Midden-Oosten en Centraal-Azië, waar in Irak en Afghanistan twee oorlogen worden uitgevochten op verschillende fronten.

David McKiernan, De Commandant van de ISAF die wordt geleid door de NAVO zei deze week dat de situatie op het gebied van de veiligheid in Afghanistan nog verder kan verslechteren. Hij is er wel van overtuigd dat de opstandelingen “niet kunnen winnen”.

NAVO-secretaris-generaal Jaap de Hoop Scheffer heeft deze week weer gezegd dat de NAVO meer troepen en materieel nodig hebben. Hij zei tevens dat de Taliban de afgelopen jaren sterker zijn geworden.

Slachtoffers
De maanden juni, juli en augustus 2008 waren alle drie de dodelijkste zomermaanden voor de buitenlandse troepen sinds de oorlog eind 2001 begon. Er kwamen in die maanden in totaal 121 soldaten van de buitenlandse legermachten om. Mei en september 2008 waren de op een na dodelijkste maanden.

Hoge Britse defensiefunctionarissen hebben gezegd dat de opstandelingen “sterker” zijn dan werd verwacht.

Sinds Groot-Brittannië aan de operaties in Afghanistan is begonnen zijn er 120 mo;otairen uit het Verenigd Koninkrijk om het leven gekomen. Ruim 110 daarvan kwamen er de afgelopen 2,5 jaar om.

woensdag 1 oktober 2008

Slachtoffers uit Verenigde Staten, McKiernan vraagt opnieuw versterkingen

De drie militairen die maandag om het leven kwamen door een explosie in het oosten van Afghanistan waren afkomstig uit de Verenigde Staten. De NAVO vraagt intussen dringend om versterkingen.

Het Amerikaanse ministerie van defensie meldde woensdag dat de drie soldaten overleden aan de verwondingen die ze hadden opgelopen door de ontploffing van een bermbom in de plaats Yakhchal in het oosten van Afghanistan.

De slachtoffers zijn kapitein Richard G. Cliff Jr. (29) uit Mount Pleasant in de staat South Carolina, de sergeant eerste klas Jamie S. Nicholas, (32) uit Maysel in West Virginia en de sergeant eerste klas Gary J. Vasquez (33) uit Round Lake in Illinois.

Ze maakten deel uit van het 1st Battalion, 7th Special Forces Group uit Fort Bragg in North Carolina en ondersteunden Operation Enduring Freedom.

De Amrikaanse top-generaal David McKiernan, de commandant van de ISAF-veiligheidsmacht in Afghanistan, heeft opnieuw dringend om versterkingen gevraagd in Afghanistan.

McKiernan had woensdag een ontmoeting met de Amerikaanse president Bush. Een woordvoerder van het Witte Huis verklaarde dat Bush benieuwd was wat hij van McKiernan zou horen. Maar het is alom bekend hoe de situatie in Afghanistan ervoor staat.

De generaal zei dat hij zo snel mogelijk meer troepen nodig heeft en daarnaast economische hulp voor de strijd tegen de opstandelingen die steeds gewelddadiger wordt.

Hij vertelde aan verslaggevers in het Pantagon dat de veiligheidssituatie in het zuiden en het oosten van het land verder verslechtert.

Volgens McKiernan zijn de NAVO-strijdkrachten verwikkeld in een zware strijd tegen een opstand die heviger kan worden voordat het beter gaat.

De NAVO leidt de ISAF-veiligheidsmacht die momenteel bestaat uit ongeveer 45.000 soldaten. Daarnaast zijn er nog een 20.000 manschappen in Afghanistan die opereren onder de codenaam Operation Enduring Freedom die door de VS wordt geleid.

David McKiernan wil minstens 10.000 extra soldaten voor zijn legermacht in Afghanistan.

In augustus werd al bekendgemaakt dat de vraag om 12.000 tot 15.000 versterkingen voor Afghanistan was goedgekeurd.

Het is daarom opvallend dat het steeds opnieuw terugkeert, alsof er toch nog wordt getwijfeld door de politiek? Commandanten zen echter de versterkingen liever nu, meteen, komen dan dat ze beetje bij beetje arriveren in de loop van de eerste helft van 2009.

Zie ook
Drie soldaten van de Coalitie gedood in Zuid-Afghanistan
VS sturen duizenden extra manschappen naar Afghanistan

woensdag 17 september 2008

Vier soldaten van de Coalitie gedood in Oost-Afghanistan

Bij een aanslag met een bermbom in de provincie Paktia zijn woensdag in het oosten van Afghanistan vier buitenlandse militairen en een Afghaan om het leven gekomen.

De nationaliteit van de gesneuvelde troepen werd nog niet bekendgemaakt. In het oosten van Afghanistan zijn voornamelijk Amerikanen in actie.

Met de dood van de vier soldaten komt het totale aantal buitenlandse troepen dat deze maand in het Aziatische land om het leven kwam uit op 24.

Het Amerikaanse ministerie van Defensie maakte dinsdag de identiteit bekend van twee militairen die eerder deze maand in Afghanistan de dood vonden.

Verpleegkundig soldaat derde klas Eichmann A. Strickland (23) uit Arlington in de staat Washington overleed op 9 september aan de verwondingen die hij had opgelopen toen het voertuig waarin hij reed werd geraakt door een bermbom in Afghanya Valley.

Hij maakte deel uit van de Combat Service Support Det. 36 uit Iwakuni in Japan. Hij was lid van een trainingsteam van de mariniers dat gestationeerd is bij het “Afghan Regional Security Integration Command Central”.

Soldaat Michael W. Murdock (22) uit Chocowinity in de staat North Carolina overleed op 11 september op het vliegveld van Bagram aan de verwondingen die hij had opgelopen bij de gevechtspost Lybert toen hij werd geraakt door vijandelijk vuur.

Hij diende bij het 1st Battalion, 6th Field Artillery Regiment, 3rd Brigade Combat Team, 1st Infantry Division uit Fort Hood in de staat Texas.

Versterkingen
David McKiernan, de Amerikaanse commandant van de ISAF-troepenmacht, heeft dinsdag aangegeven dat er in 2009 nog een extra brigade in Afghanistan nodig is. Er zouden er de komende tijd al drie uit de VS op pad worden gestuurd naar Afghanistan.

Vooral de strijd in het oosten van het land is volgens McKiernan veel feller dan een half jaar terug werd verwacht.

Naar verwachting zullen het de Amerikanen zelf moeten zijn die de extra brigade moeten sturen. Bondgenoten zijn naar verwachting niet bereid 3.000 tot 4.000 extra manschappen te zenden waaruit een brigade bestaat.

donderdag 11 september 2008

Twee Amerikanen omgekomen in Oost-Afghanistan, ISAF draait niet goed

In oostelijk Afghanistan zijn donderdag bij twee verschillende incidenten twee soldaten uit de Verenigde Staten gedood. De ISAF-bevelhebber heeft intussen erkend dat de missie niet loopt zoals gehoopt.

De International Security Assistance Force (ISAF) maakte bekend dat er een militair om het leven kwam bij een aanval op een compound in het oosten van het land.

De door de Amerikanen geleide Coalitiestrijdmacht meldde dat er ook een soldaat om was gekomen bij een gevechtsoperatie.

In Afghanistan zijn twee afzonderlijke strijdmachten actief. De ISAF bestaat uit ongeveer 54.000 soldaten uit 40 verschillende landen en wordt geleid door de NAVO.

De internationale Coalitie wordt geleid door de VS en bestaat voornamelijk uit Amerikanen. Aan deze legermacht nemen ook troepen uit andere landen deel, maar verslaggevers melden altijd dat dit dan “special forces” zijn.

Met de dood van de Amerikanen is er dit jaar een recordaantal troepen gesneuveld uit de VS. De teller staat nu op 113. Het record stond op 2007 toen er 111 de dood vonden in het Aziatische land.

Nog zeker 6 soldaten die de operaties in Afghanistan ondersteunen kwamen om het leven op de Filippijnen (2), Ethiopië (2) in Somalië en in de regio van de Perzische Golf. In veel landen hebben de VS steunpunten

Geweldsexplosie
De commandant van de ISAF-veiligheidsmacht, de Amerikaanse viersterrengeneraal David McKiernan, heeft intussen in een interview met de Nederlandse krant de NRC gezegd dat de situatie in Afghanistan niet naar wens verloopt.

Hij zei dat er dit jaar meer geweld is dan vorig jaar. En vorig jaar was al het meest gewelddadige jaar sinds de Taliban eind 2001 werden afgezet door de Amerikaanse Coalitie.

Zijn collega Jeffery Schloesser, de commandant van de Coalitie en het Regionaal Commando Oost van de ISAF meldde eerder dit jaar dat het geweld in het oosten met 40 procent was gestegen.

De overkoepelende hulporganisatie ACBAR maakte deze zomer melding van een toename van aanvallen van opstandelingen met 50 procent gemeten over heel Afghanistan.

In de provincie Uruzgan, waar Nederland de leiding heeft, is dit jaar zelfs een toename van aanslagen van de rebellen geteld van 120 procent.

Aanvallen Pakistan
Media in de Verenigde Staten hebben ondertussen gemeld dat president George Bush zijn leger toestemming heeft gegeven om aanvallen op de Taliban en Al-Qaida uit te voeren in Pakistan.

Volgens inlichtingendiensten organiseren de Taliban die worden gesteund door Al-Qaida en buitenlandse strijders vanuit het oostelijke buurland van Afghanistan aanvallen op Afghaans grondgebied.

De chef-staf van het Amerikaanse leger, generaal Michael Mullen, heeft beweerd dat de Amerikanen de oorlog in Afghanistan slechts kunnen winnen wanneer de schuilplaatsen van de Taliban in Pakistan worden vernietigd.

Een woordvoerder van de NAVO heeft gezegd dat de ISAF niet deelneemt aan aanvallen op Pakistaans grondgebied omdat het mandaat van deze troepenmacht eindigt bij de grens van beide landen.

De Afghaanse president Hamid Karzai waarschuwde Islamabad na de aanslagen op de ambassade van India in juli van dit jaar al dat hij zijn leger erop af zou sturen wanneer Pakistan niets zou ondernemen tegen de militanten op haar grondgebied.

Er werd zelfs door de Afghaanse overheid en inlichtingendiensten beweerd dat Pakistan achter de aanslag zat op de ambassade van India in Kabul.

De Verenigde Staten hebben ongeveer 33.000 soldaten in Afghanistan gestationeerd. Daarvan nemen er ongeveer 17.800 deel aan de ISAF.

Volgens recente cijfers van de NAVO nemen er momenteel 47.600 troepen deel aan de ISAF-strijdmacht. In juni waren dat er nog 53.700.

De Amerikaanse president George Bush kondigde afgelopen dinsdag aan dat hij in januari 4.500 extra manschappen naar Afghanistan stuurt.

Met de dood van de twee Amerikanen donderdag komt het totale aantal doden onder de buitenlandse troepenmachten in het land deze maand op 15.